Friday, December 9, 2011

Mimpi yang Bermakna

Malam tadi, aku agak sukar nak melelapkan mata. Pusing kiri, pusing kanan, telentang ... eh susah pulak mata nak pejam - boleh pejam tapi tak lena! hehehe...

Tiba-tiba ...

Aku berada di kampung, memakai pakaian prefect sekolah. Kenapa aku pakai pakaian murid sekolah itu dalam usiaku yang begini? Dahlah memakai pakaian begitu, terlalu longgar pulak tu. Bak kata orang Nogoriku ... pakaian yang goboboih!! Aku berpakaian begitu kerana aku berhasrat untuk melihat reaksi orang sekeliling yang melihat aku 'yang tidak waras' begitu. Memang dari dulu aku memang suka melihat dan memahami telatah orang. Bukan apa, untuk mengambil iktibar dan mendidik diri sendiri.

Aku berjalan di jalan utama di kampung sambil melirik pandangan dan jelingan orang terhadap aku 'yang tidak waras' tu. Memang kebanyakan memandangku dengan pandangan yang pelik/jelik terhadapku. Mungkin dalam hati mereka ... "Ah, tak betul orang ni".

Sampai di sebuah kedai buah, aku memegang buah yang ada, dan tuan kedai tersenyum dan memberikan buah tu kepadaku. Di situ juga terdapat beberapa orang murid sekolah ... Mereka mentertawakan dan mempersendakan aku, dan aku tak ambil pusing. 

Aku meneruskan perjalanan, dan sampai di hadapan sebuah rumah orang kaya. Kebetulan tuan rumah keluar pagar dengan membawa sesuatu yang berharga (tak ingat apa dia). Aku mengambil barang itu, dengan menganggap orang itu akan memarahi dan menghalauku. Tetapi, orang itu tersenyum memberikan barang itu kepadaku. Aku mengambil dan membelek-beleknya, sambil menunggu reaksi orang tu. Orang tu memerhatikan sahaja dengan tersenyum. Akhirnya, aku mengembalikan barang itu kepada orang itu. Orang itu mengambilnya dengan tersenyum tanpa berkata apa-apa. Aku pun meneruskan perjalanan, dengan orang sekeliling memandangku dengan pandangan mengejek dan jelingan yang tidak bagus. 

Seterusnyanya ... aku tersedar!!! Rupa-rupanya aku bermimpi ...

Pada pagi ni, aku terbayang dengan jelas mimpiku malam tadi. Aku termenung memikirkannya, kerana selalunya apabila bermimpi aku akan lupa mimpiku kecuali jika ada sesuatu mesej daripada mimpi tu. Aku sendiri pelik kenapa aku bermimpi begitu ...

Apa yang aku fikirkan ialah itulah agaknya apa yang dilalui oleh orang yang tidak waras berada di jalanan tu. Ada orang yang memandang jelik, mempersendakan atau menghalau orang yang tidak waras tu. Tidak kurang juga orang yang berhati mulia, yang masih ada hati dan perasaan menghormati orang sebegitu yang telah ditakdirkan Allah sebegitu. Kesimpulanku, moral mimpiku ialah sebenarnya setiap kita yang wujud di dunia ini ada haknya sendiri yang telah ditetapkan oleh Allah, tetapi ada sebilangan manusia yang menafikan hak itu atas kesombongan atau ego dengan kelebihan yang ada pada diri sendiri ... jadi tak sedar diri dan lupa dengan kebesaran Allah ... wallahualam, itu pandang peribadiku.

Apabila aku renungkan lagi, aku bersyukur kerana Allah telah memberiku peluang merasai kehidupan orang yang tidak waras di jalanan itu melalui mimpi ... Alhamdulillah. 





2 comments:

  1. Seronok mimpi tu,nak lagi bila boleh balik zaman sekolah, I miss my childhood years .seronok bila terkenang zaman2 tu

    ReplyDelete